سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

گروه حوادث: جوان چترباز که هنگام پرواز در ارتفاعات شمال غرب تهران بین کابل‌های برق فشار قوی گرفتار شده بود، پس از 11ساعت معلق ماندن بین زمین و آسمان توسط آتش‌نشانان نجات یافت.

حوادث

ساعت 20:15دوشنبه مأموران آتش‌نشانی تهران در جریان گرفتار شدن یک چترباز بین کابل‌های برق فشار قوی در ارتفاعات روستای وردیج قرار گرفتند و تیم‌های امداد سه و هشت به همراه آتش‌نشانان ایستگاه 68راهی محل حادثه شدند.بررسی‌ها نشان می‌داد جوان 20ساله‌ای که دقایقی قبل‌ به همراه تعدادی چترباز دیگر برای پرواز به ارتفاعات منطقه رفته بود، پس از پریدن به‌خاطر وزش باد تغییر مسیر داده و با گیر کردن چترش به کابل‌های برق فشار قوی، بین زمین و هوا معلق مانده است.

از آنجا که حادثه در ارتفاع حدود 350متری سطح زمین رخ داده بود، عملیات نجات به سختی امکان‌پذیر بود و با این حال آتش‌نشانان بعد از بررسی‌های لازم نزدیک‌ترین نقطه برای رسیدن به جوان چترباز را شناسایی کردند و با ایجاد کارگاه، عملیات نجات شروع شد.

مهدی داوری، معاون عملیات منطقه چهار آتش‌نشانی تهران در تشریح این عملیات گفت: از همان لحظات اولیه وضعیت جسمی و روحی چترباز گرفتار از طریق بی‌سیمی که در اختیارش بود کنترل می‌شد. مأموران امدادی همه سعی‌شان این بود که جوان چترباز را دلداری داده و کاری کنند که او آرامش خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: همه‌‌چیز برای شروع عملیات نجات آماده بود اما تیم نجات می‌بایست منتظر می‌ماند تا مأموران شرکت برق نیز در محل حاضر می‌شدند و با قطع کردن برق کابلی که قرار بود عملیات نجات از طریق آن صورت گیرد، شرایط را برای تیم نجات فراهم می‌کردند. از طرفی بعد از قطع برق تیم نجات باید زمانی را منتظر می‌ماند تا بار الکتریکی کابل‌ها تخلیه شود و سپس عملیات نجات آغاز شود.
داوری افزود: وقتی شرایط برای شروع عملیات نجات مهیا شد، آتش‌نشانان با حضور در ارتفاع و ایجاد کارگاهی روی یکی از دکل‌ها، عملیات راپل را اجرا کردند و خود را به جوان چترباز رساندند. آنها سپس با استفاده از طناب‌های بلند و تجهیزات لازم، پسر جوان را مهار کردند و در ادامه توانستند بی‌آنکه به وی آسیبی برسد، او را به سطح زمین منتقل کنند.

براساس این گزارش، پسر جوان که 11ساعت تمام در ارتفاع 350متری معلق بود، به‌رغم وزش باد و شرایط سخت منطقه نجات یافت و درحالی‌که همه بدنش بی‌حس شده بود در اختیار امدادگران اورژانس قرار گرفت. به‌دنبال این حادثه کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به علاقه‌مندان به این رشته ورزشی توصیه کردند قبل از اقدام به پرواز با چتر و پاراگلایدر با درنظر گرفتن شرایط جوی مناسب، مشورت با مربی کارآزموده و جهت یابی درست، این کار را انجام دهند تا از بروز حوادث این‌چنینی جلوگیری شود.

کد خبر 180318
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز